Voetbal Algemeen

Alles wat niets te maken heeft met de richting geschiedenis of de fantastische kring Historia, belandt hier!
modus

Re: Voetbal Algemeen

Post#141 » Mon May 08, 2017 10:22 am

ja echt frustrerend om te zien :-) en toch eerste staan, met nog maar 1 ploeg die kans maakt. De rest nog slechter ?

Arda

Post#142 » Mon May 08, 2017 5:09 pm

Toch veel te vaak zo in België. Eerder de minst slechte die kampioen speelt, dan een ploeg de naam kampioen waardig.

modus

Post#143 » Tue May 09, 2017 6:20 am

Plow

Post#144 » Tue May 09, 2017 6:35 am

modus wrote:
Mon May 08, 2017 10:22 am
ja echt frustrerend om te zien :-) en toch eerste staan, met nog maar 1 ploeg die kans maakt. De rest nog slechter ?
Ik vind niet dat de rest slechter is, maar ze hebben wel minder punten gehaald. Het cliché zegt dat degene met de meeste punten het beste speelt, maar dat is onzin (vind ik). De ploeg met het meeste geluk haalt in deze de meeste punten.

Ik weet niet wat er met Genk is misgegaan, maar die hadden écht voor de titel kunnen spelen als ze daar niet zo nonchalant waren geweest net voor PO1 begon. Vooral die gelijkmaker van Charleroi in de laatste minuut was pijnlijk.

Yannick Ferrera verdedigde gisteren de tactiek van Weiler. Het was knap hoe hij dat deed en het toont dat hij meer van voetbal snapt dan die andere analisten, maar hij heeft mij toch ook niet overtuigd: dat is heel mooi om te zeggen nà een zege en als je het geluk hebt gehad die twee goals te maken. Maar als Coopman niet op de paal trapt en Leye die open kans binnen schiet, dan ga je gewoon af als een gieter, net als thuis tegen Charleroi. Je gaat me niet vertellen dat dat de bedoeling is? Daarnaast moet hij ook niet onnozel doen: Anderlecht wil helemaal geen duf resultaatsvoetbal. Ik denk dat Ajax bv. contenter is met zijn tweede plek met het voetbal dat ze nu tonen dan de supporters van A'lecht met de eerste plaats met het voetbal van dit seizoen. Daar ben ik écht van overtuigd.

modus

Post#145 » Tue May 09, 2017 12:06 pm

Plow wrote:
Tue May 09, 2017 6:35 am
Ik vind niet dat de rest slechter is, maar ze hebben wel minder punten gehaald. Het cliché zegt dat degene met de meeste punten het beste speelt, maar dat is onzin (vind ik). De ploeg met het meeste geluk haalt in deze de meeste punten.
Misschien later een langer antwoord, maar hier ben ik het wel niet mee eens.

Geluk heb je over een paar matchen. Als je na 36 (?) matchen bovenaan staat is dat toch niet enkel geluk.
Nu, ik vind ook niet dat Anderlecht daarom het beste, laat staan het mooiste, speelt, voor alle duidelijkheid.
Maar wat Ferrera gisteren zei, is natuurlijk wel waar: wat heb je aan 'mooi voetbal', als er geen resultaat is. En resultaat heeft Weiler wel gehaad.

modus

Post#146 » Fri May 12, 2017 6:47 am

Toch wel cool van Ajax. Maken ook wel kans imo.

En dan denk ik aan Vanden Stock zijn uitspraak van een paar jaar geleden: als Nederlandse ploegen ver kunnen geraken, waarom wij dan niet?
Had Anderlecht in de plaats van Ajax kunnen zijn? Deze campagne ben ik misschien toch geneigd om ja te zeggen...

Plow

Post#147 » Mon May 15, 2017 10:33 am

modus wrote:
Tue May 09, 2017 12:06 pm
Plow wrote:
Tue May 09, 2017 6:35 am
Misschien later een langer antwoord, maar hier ben ik het wel niet mee eens.

Geluk heb je over een paar matchen. Als je na 36 (?) matchen bovenaan staat is dat toch niet enkel geluk.
Nu, ik vind ook niet dat Anderlecht daarom het beste, laat staan het mooiste, speelt, voor alle duidelijkheid.
Maar wat Ferrera gisteren zei, is natuurlijk wel waar: wat heb je aan 'mooi voetbal', als er geen resultaat is. En resultaat heeft Weiler wel gehaad.
Natuurlijk speelt niet enkel geluk een rol, maar wel een heel belangrijke. Dat A'lecht kampioen zal spelen en niet Club Brugge of AA Gent (of zelfs Genk) is voor mij dit jaar toch grotendeels aan geluk (en aan individuele flitsen) te danken. Ik vind dat Weiler daar niet over kan klagen, want zijn voetbal en zelfs beslissingen waren bij momenten dramatisch. Bv. het wisselen van Hanni in ManU, maar zo heeft hij nog tal van momenten gehad. Veel supporters van A'lecht zijn helemaal niét blij met de manier waarop A'lecht kampioen zal worden. Ze willen hun DNA terug, niet één titel om de 3 jaar. Ik ben er echt van overtuigd dat Anderlechtsupporters het Genkse voetbal zouden verkiezen boven veel titels.

Mooi voetbal wordt overigens schromelijk onderschat en resultaten schromelijk overschat. Wat heb je aan mooi voetbal? Plezier en dat is het belangrijkste voor voetbalfans. Jurgen Klopp heeft Anfield terug vol gekregen, met supporters die opnieuw trots zijn op hun ploeg. Albert Stuivenberg heeft Genk mooi doen voetballen.

Ik weet natuurlijk wel dat je dat geen jaaaaren kan doen zonder iets te winnen, maar mooi voetbal is wél veel belangrijker dan veel commentatoren - die daar niet eens over nadenken, maar het onterecht als een evidentie beschouwen - beweren.

Plow

Post#148 » Thu May 18, 2017 7:22 pm

Anderlecht kampioen met een nederlaag? Het zou een vrij typerend einde van de competitie zijn voor Anderlecht...

modus

Post#149 » Fri May 19, 2017 6:31 am

Nederlaag nederlaag? Voor Brugge ja, haha. Michel zag er niet gelukkig uit :D

Yes!
Plow wrote:
Mon May 15, 2017 10:33 am
Natuurlijk speelt niet enkel geluk een rol, maar wel een heel belangrijke. Dat A'lecht kampioen zal spelen en niet Club Brugge of AA Gent (of zelfs Genk) is voor mij dit jaar toch grotendeels aan geluk (en aan individuele flitsen) te danken. Ik vind dat Weiler daar niet over kan klagen, want zijn voetbal en zelfs beslissingen waren bij momenten dramatisch. Bv. het wisselen van Hanni in ManU, maar zo heeft hij nog tal van momenten gehad. Veel supporters van A'lecht zijn helemaal niét blij met de manier waarop A'lecht kampioen zal worden. Ze willen hun DNA terug, niet één titel om de 3 jaar. Ik ben er echt van overtuigd dat Anderlechtsupporters het Genkse voetbal zouden verkiezen boven veel titels.

Mooi voetbal wordt overigens schromelijk onderschat en resultaten schromelijk overschat. Wat heb je aan mooi voetbal? Plezier en dat is het belangrijkste voor voetbalfans. Jurgen Klopp heeft Anfield terug vol gekregen, met supporters die opnieuw trots zijn op hun ploeg. Albert Stuivenberg heeft Genk mooi doen voetballen.

Ik weet natuurlijk wel dat je dat geen jaaaaren kan doen zonder iets te winnen, maar mooi voetbal is wél veel belangrijker dan veel commentatoren - die daar niet eens over nadenken, maar het onterecht als een evidentie beschouwen - beweren.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik kan uiteraard niet in het hoofd van mijn medesupporters kijken, maar voor degenen die ik ken geldt als puntje bij paaltje komt hetzelfde als voor mij: winnen komt op 1. We zitten allemaal te vloeken op de manier waarop, maar kampioen (zeker na 2 jaar zonder titel) met slecht voetbal of 2de met mooi voetbal? Uiteindelijk altijd het eerste. Die titel nummer 34 (en volgend jaar 35, en dan 36).
Denk jij nu echt dat ze in Genk -zowel bestuur als supporters - zo content zijn omdat Stuivenberg de ploeg 'mooi' heeft laten voetballen? Neen, ze zitten te baggeren in PO2. Als Stuivenberg Anderlecht zou trainen en op , laat ons zeggen 2 jaar, geen titel zou pakken maar wel mooi voetbal zou spelen, hij zou zeker zijn koffers kunnen pakken.
Denk jij nu echt dat ze vorig jaar in Leuven zeiden: 'ach, maar we hebben wél schoon voetbal gespeeld, merci Emilio'.
Denk jij nu echt dat het voor Klopp in Liverpool blijft duren, als hij nooit eens een prijs gaat pakken? En dat de supporters dan op straat gaan komen als hij aan de deur wordt gezet?
Uiteraard ben je supporter van een ploeg vanwege een 'gevoel' (los van successupporters), anders kan je moeilijk op zondag namiddag de plaatselijke 4de provincialer gaan zien verliezen met 8-1. Anders kan je moeilijk 12 jaar in 2de klasse zitten kloten in een aftands stadion in Deurne-noord. Maar uiteindelijk draait het toch om dat ene doel: winnen. Die ene overwinning, die ene titel. Als dat dan met lelijk voetbal is, so what.

En over dat geluk, dat kan toch niet een heel jaar lang. Individuele flitsen, da's iets anders, maar geluk? Van augustus tot nu? Kom kom. Dus de eerste heeft meer geluk gehad dan de rest, die meer ongeluk hebben gehad? Gent is geen kampioen omdat ze niet evenveel geluk hebben gehad dan Anderlecht? Gent is geen kampioen omdat ze veel te veel punten hebben gemorst en vanachter stonden te klungelen, al hun mooi voetbal en systeem ten spijt. Punt. Brugge is geen kampioen wegens niet goed genoeg. Punt.

Plow

Post#150 » Fri May 19, 2017 4:08 pm

Je hebt me niet helemaal juist begrepen: ik zeg niet dat mooi voetbal altijd boven resultaat staat, ik zeg wel dat mooi voetbal belangrijker is dan dat veel analisten zeggen. Dat is een groot verschil.

In dit geval: Weiler heeft een hecht team gesmeed uit een rotte kleedkamer (als ik de pers mag geloven), met een goede verdediging en een spits die hem véél uit de nood heeft geholpen. Gezien de afgelopen jaren snap ik u en àlle A'lechtfans dan ook volledig dat ze nu content zijn met de vechtlust en de titel. Die was nodig, meer dan wat dan ook.

Maar: met dit spel komt Weiler géén 3 jaar na elkaar weg, ook niet als hij titels wint. Gisteren verwoordde een supporter het mooi op Play Sports: "Wij zijn blij met de titel, maar wij zijn Anderlecht en hier willen we ook goed voetbal zien. Dat moét beter volgend seizoen."

Oh ja, ik vind ook dat A'lecht verdiend kampioen is, hoor. Ze waren de beste en ondanks het te vaak schabouwelijke spelniveau hadden zij tenminste nog individuele topklasse in hun team rondlopen (én werklust).

Ik blijf er wel bij dat geluk bij bijna eender welke kampioen 20% van een titel vormt, op enkele uitzonderingen na (Juventus, Bayern enzo zijn de laatste jaren zo veel beter dan de rest dat je daar geen speld kunt tussen krijgen). Dat is geen "belediging" aan het adres van Anderlecht. Dat is volgens mij àltijd zo. Vorig jaar had Club dat geluk aan zijn zijde en het jaar daarvoor Gent (die laatste OOK met mooi voetbal, maar dat belet niet dat je geluk nodig hebt om kampioen te worden).

Return to “Off-topic”